REGLEMENT TWICKELCOMPETITIE
1 Partijlengte
1.1 Men speelt het moyenne vermenigvuldigd met 25.
1.2 Diegenen met een moyenne lager dan 0.8, spelen 20 caramboles.
1.3 Het maximaal aantal beurten van een partij is 30.
1.4 De punten die men na de 30e beurt heeft, gelden dan als de uitslag van die partij.
2 Moyenne (-herziening)
2.1 Elke deelnemer start aan het begin van de competitie met het laatst bekende moyenne en kan gedurende de competitie zowel zakken(niet meer dan 10% en niet lager dan 20 caramboles) als stijgen.
2.2 In extreme gevallen kan de regel van maximaal 10% verlagen worden aangepast. Dit zal dan moeten gebeuren in overleg met het volledige bestuur en de wedstrijdleider.
2.3 Herziening van het moyenne vindt plaats aan het eind van een herzienings-periode.
2.4 De momenten van herziening zijn vastgesteld op de helft en aan het eind van de competitie.
Dit geldt als er een hele competitie gespeeld wordt.
Als er anderhalve competitie gespeeld wordt zal de herziening in 3 blokken plaatsvinden, dus bij elke blokwisseling.
2.5 Mocht een speler slechts 2 partijen hebben gespeeld na de eerste helft van de competitie, dan wordt zijn moyenne herzien zodra hij zijn derde partij heeft gespeeld.
3 Moyenne (-herziening) van nieuwe spelers
3.1 Voor nieuwe spelers geldt dat zij een reëel aanvangsmoyenne dienen door te geven
3.2 Na 3 door deze spelers gespeelde partijen vindt een herziening van het moyenne plaats.
3.3 Als blijkt dat spelers met een moyenne hebben gespeeld van meer dan 20% boven het opgegeven aanvangsmoyenne, dan worden van de drie gespeelde partijen de wedstrijdpunten herberekend op basis van zijn nieuwe moyenne; (hij/zij raakt dus ook de eventuele 2 bonuspunten van een overwinning kwijt).
3.4 De punten in mindering (behalve de bonuspunten) gaan naar de tegenstander met dien verstande dat die maximaal 10 punten kan krijgen
3.5 Voor de partijen 4 tm 6 zijn de artikelen 3.2 en 3.3 eveneens van toepassing.
3.6 Na 1 november van enig seizoen worden geen nieuwe spelers toegelaten.
4 Aanvang wedstrijden
4.1 De aanvangstijd van de wedstrijden is gesteld op 20.00 uur.
4.2 Er dienen op dat moment minimaal 3 spelers van beide teams aanwezig te zijn.
4.3 Als de eerste partij later begint dan 20.10 uur, dan dient dit op het wedstrijd- formulier te worden vermeld.
Er worden dan 10 punten in mindering gebracht bij het veroorzakende team.
5 Verzetten van wedstrijden
5.1 Als een wedstrijd, door welke oorzaak dan ook, geen doorgang kan vinden, dan dient de wedstrijdleider hiervan op de hoogte te worden gesteld en de wedstrijd in diezelfde week te worden ingehaald.
5.2 Indien dit in onderling overleg niet lukt, hebben beide teams 2 weken de tijd deze wedstrijd alsnog te spelen.
5.3 Als beide teams niet tot overeenstemming komen, stelt de wedstrijdleider een bindende datum vast.
6 Dubbele partij
6.1 Als een team met 4 spelers aanwezig is, mag 1 speler een dubbele partij spelen.
6.2 Als een team met 3 spelers aanwezig is, mogen 2 spelers een dubbele partij spelen.
6.3 Als een team met maar 2 spelers aanwezig is, mag geen van deze spelers een dubbele partij spelen.
Bovenstaande heeft tot doel dat men er zich van bewust is dat er minimaal 3 spelers aanwezig dienen te zijn.
6.4 Het is van belang dat bij een speler die een dubbele partij speelt de tegenstander zoveel als mogelijk van gelijke sterkte is, c.q. dat beide moyennes zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.
7 Scorebord
7.1 Bij iedere tafel waarop wordt gespeeld, dient een elektronisch scorebord aanwezig te zijn, dat ook wordt bediend.
8 Puntentelling
8.1 Bij winst in meer dan 19 beurten krijgt de winnende speler 10 punten.
8.2 Bij remise in meer dan 19 beurten krijgen beide spelers 10 punten.
8.3 Bij winst in minder dan 20 beurten krijgt de winnende speler 2 punten extra.
8.4 Bij remise in minder dan 20 beurten krijgen beide spelers 2 punten extra.
8.5 De verliezende speler krijgt 1 punt voor elke 10% van het te maken aantal caramboles.
Dit is overeenkomstig de puntentelling van het Belgische systeem.
Elders op de website vindt u tabellen hiervoor.
9 Uitslag invoeren
9.1 Het thuisspelende team is primair verantwoordelijk voor de tijdige en juiste invoer van de wedstrijdformulier in de website.
9.2 Echter, na overleg tussen beide teamleiders mag, en kan, het wedstrijdformulier ook door het uitspelende team worden ingevoerd.
10 Tellen en schrijven
10.1 Het thuis spelende team levert de arbiters.
10.2 Voor het schrijven mag het thuisspelende team een beroep doen op het uitspelende team.
10.3 Het tellen van een partij dient aan tafel te gebeuren.
Zodra dit niet gebeurt, dient de teamleider de teamleider van het andere team hierop aan te spreken.
11 Regels en afspraken tijdens de partij
11.1 Het thuisspelende team begint altijd met de afstoot.
11.2 Het thuisspelende team speelt altijd met de witte bal.
11.3 Een eenmaal aangevangen partij mag niet worden onderbroken of opnieuw gespeeld.
11.4 Tijdens het spelen van de bal dient één voet aan de grond te zijn.
11.5 Het gebruik van hulpstukken is toegestaan.
11.6 De speler die niet aan de beurt is, dient zo ver bij de tafel vandaan te gaan dat zijn tegenstander een bal vanaf ieder positie op de tafel zou kunnen spelen.
12 Verkeerde bal
12.1 Bij het spelen van de verkeerde bal geldt het bondsreglement; de arbiter annonceert “verkeerde bal” en verklaart de stoot ongeldig en telt slechts de eerder gemaakte caramboles van de serie.
12.2 Alleen de tegenstander mag de speler er beleefdheidshalve op wijzen dat hij op het punt staat om de verkeerde bal te spelen, anderen mogen dat dus niet.
13 Slotbepaling
13.1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur, in samenspraak met de aangewezen commissieleden.